Magazyn dla rodziców

Nie wiesz, czy posłać dziecko do szkoły? Zrób test dojrzałości szkolnej i sprawdź

Chomik Wincent i świat sztuki

Chomik Wincent i świat sztuki
cykl edukacyjnych publikacji dla dzieci


Pomysł na taką publikację powstał podczas kolegium redakcyjnego w wydawnictwie Bosz. Od lat specjalizuje się ono w publikacjach o sztuce – albumach, monografiach – kierowanych do dorosłego czytelnika. Warto zatem wykorzystać tę wiedzę i zgromadzony do tej pory bogaty materiał ilustracyjny, tworząc ofertę dla innej grupy wiekowej – dzieci wczesnoszkolnych. To rodzaj edukowania przyszłego czytelnika naszych książek adresowanych do dorosłych.

Sposoby na zainteresowanie dziecka światem sztuki

Metodą, która wydaje się nie tylko najskuteczniejszą, ale też przynoszącą dziecku najwięcej korzyści i radości, jest powiązanie wiedzy teoretycznej o sztuce z samodzielną pracą twórczą. Czyli – czytam o Matejce i koloruję Stańczyka, używając, w miarę możliwości, takich samych technik malarskich czy rysunkowych jak artysta, tworzę własne kompozycje o podobnej tematyce itd. Ten element zabawy i tworzenia ułatwia naukę, nie stawia sztuki na piedestale, ale pokazuje, że ona nas otacza i jest w nas. Że każdy może zostać Matejką.

Wpływ edukacji artystycznej na rozwój dziecka

Interaktywne podejście do edukacji artystycznej wzmacnia wiarę we własne możliwości, pobudza wyobraźnię. Pomaga też wyrażać emocje i potrzeby. Z drugiej strony – uczy języka sztuki, od jej elementarnych znaków po globalne, synestetyczne i estetyczne odczuwanie i odczytywanie. To umiejętności, które przydadzą się nie tylko dzieciom o wyjątkowym zamiłowaniu do sztuki, ale każdemu młodemu człowiekowi poszerzą horyzonty odbioru rzeczywistości, także tej wszechogarniającej nas – medialnej. Jeśli na tym etapie kształcenia i rozwoju wrażliwość na wartości estetyczne nie jest pobudzana, to trudno oczekiwać, żeby dla dorosłego człowieka była ona istotnym kryterium w odbiorze i ocenie świata.

Edukacja estetyczna w szkole

Edukacja artystyczna i estetyczna w szkole podstawowej to przedmiot mniej ważny, niedoceniany. Kompetencji w zakresie odbioru dzieła sztuki nie da się łatwo zunifikować i sprawdzić testowo. Za mało też aktywnego obcowania z żywą sztuką – uczestniczenia w wystawach, spektaklach, jeśli już – to dzieci raczej oglądają filmy.  Oczywiście wiele zależy od nauczyciela i wizji edukacji samej placówki – na pewno są tu spore różnice między poszczególnymi miejscowościami i szkołami.

Za to różnego rodzaju koła plastyczne, teatralne, recytatorskie w szkołach czy domach kultury wydają się od lat cieszyć nieprzemijającym zainteresowaniem dzieci – i one bardzo dobrze spełniają swoją funkcję.

Kolejne publikacje przybliżające dzieciom sztukę

Dzieci polubiły Chomika Wincenta, więc seria będzie kontynuowana. Może kiedyś będą go wspominać, tak jak starsze pokolenie z nostalgią wspomina Krajobraz z tęczą jako swoje pierwsze spotkanie z książką o sztuce. Nie zapominamy też o młodzieży – dla nich przetłumaczyliśmy i wydaliśmy dwie książki Charlie Ayres: Opowieść o arcydziełach malarstwa i Od Giotta do Van Gogha.

Redakcja
 

Polecamy